Այս տարի Հայ Առաքելական Եկեղեցու տաղավար կամ գլխավոր
տոներից մեկը՝ Վարդավառը, նշվում է հուլիսի 15-ին: Հայ Առաքելական Եկեղեցին տոնն
անվանում է նաեւ Քրիստոսի Պայծառակերպության տոն:
Վարդավառը հայերի ամենասիրելի տոներից մեկն է: Ամռան
տապին միմյանց ջրելն ու հովանալն իսկապես հաճելի է, մանավանդ որ այդ օրը, կարծես
արտոնված է, եւ ոչ ոք չի նեղանում ջրվելուց: Այս օրը միմյանց վրա ջուր են լցնում
բոլորը՝ անկախ տարիքից, հասարակական դիրքից: Հայաստանի տարբեր մասերում էլ տոնը
նշվում է տարբեր մասշտաբներով:
Ինքս մի քանի տարի ականատես եմ եղել, թե ինչպես են
այն նշում Լոռվա սարերում: Ամռանը կենդանիներին սարերում պահող «սարվորների» համար
Վարդավառն իսկական մեծ տոն է. նրանց մոտ հյուրեր են գալիս գյուղից ու քաղաքից,
նրանք մեծ պատրաստություն են տեսնում, խոզ կամ ոչխար են մորթում: Բնության գրկում
Վարդավառն իսկապես գեղեցկագույն կերպով է անցնում. մարդ ու բնություն ներդաշնակում
են:
Ըստ հայկական ավանդույթների, տոնը հայոց մեջ ունի շատ խորը
արմատներ: Այս տոնի մեծագույն խորհորդը սերն է. ըստ հայոց դիցարանի, այս տոնը
նվիրված է Աստղիկ Աստվածուհու եւ Վահագն Աստծո մեծագույն սիրուն: Աստղիկն, ըստ
որոշ ուսումնասիրողների, ունեցել է նաեւ «Վարդամատն» անունը: Եւ տոնի անվանումն էլ
գալիս է հենց այս անունից: Աստղիկը վարդեր էր նվիրում ու վարդաջուր էր ցողում
հայոց երկրում՝ այսպիսով սեր սփռելով: Իսկ հզոր Վահագն էլ մշտապես պայքարում էր
Չարի դեմ ու պահպանում իրենց սերը: Նրանք գիտեին, որ առանց սիրո բնությունը
կկորցնի իր հմայքն ու կպատվի փշերով:
Ըստ մեկ այլ ավանդության, Աստղիկը մի օր լսում է իր
սիրելի Վահագնի վիրավորվելու լուրը եւ շտապում է նրա մոտ: Արագ քայլելիս նա
անզգուշաբար տրորում է վարդը, ու նրա ոտքերից սկսում է արյուն հոսել: Վարդերը
կարմրում են արյան գույնից, ու այստեղից առաջանում է սիրո ծաղիկը՝ կարմիր վարդը:
Քրիստոնեություն ընդունելուց հետո էլ հայ ժողովուրդը
չմոռացավ այնքան սիրելի ու հիրավի գեղեցիկ տոնը, ինչպես չմոռացավ հեթանոսական մի
շարք տոներ ու սովորույթներ եւս:
Քրիստոնեական եկեղեցին դուրս չմղեց այս տոնը, այլ տվեց
իր բացատրությունը: Ըստ եկեղեցական մեկնաբանության՝ վարդը Քրիստոսն է: Ըստ Աստվածաշնչի,
տոնը կապված է Քրիստոսի պայծառակերպության հետ: Դեպքը տեղի է ունեցել Թաբոր լեռան վրա, ուր
Քրիստոսն ուղեւորվել էր՝ իր աղոթքն անելու: Նրա աղոթակից ընկերները՝ Սիմոն Պետրոսն
ու Զեբեդյան եղբայրները՝ Հակոբոսն ու Հովհաննեսը, չեն դիմանում, եւ քանի դեռ
Հիսուսն աղոթում էր, նրանք քնում են: Եւ ահա այդ ժամանակ Քրիստոսը մի լուսավոր ու
վեհ կերպարանք է ստանում: Նա լուսավորվում է ինչպես արեգակ, եւ նրանից սկսում են
ճառագայթներ շողալ: Այս ժամանակ հայտնվում են երկու մարդ՝ Մովսեսն ու Եղիան:
Հիսուսը նրանց հետ խոսում է Իր ապագայի մասին: Ըստ ավանդությանը, լույսն ու
աստվածայինը սթափեցնում է առաքյալներին, եւ հանկարծ երկնքից մի ձայն է լսվում. «Դա է Իմ սիրելի Որդին, Դրան լսեցեք»:
Ինչպես բացատրում
է եկեղեցին, Տերն իր մեջ աստվածային պայծառակերպություն ուներ մինչեւ
պայծառակերպվելը եւ, եւ ահա Պայծառակերպության օրը նա վարդի պես բացվում է, ու
պարզվում է նրա Աստվածությունը: Այսպես Եկեղեցին տոնի ժողովրդական անվանումը՝
Վարդավառ, կապում է Քրիստոսի հետ:
Եկեղեցին որոշ աստվածաշնչյան
արձագանքներ է տեսնում նաեւ Վարդավառի որոշ սովորույթների մեջ: Այսպես, իրար վրա
ջուր ցանելը, վարդերով զարդարվելը, աղավնի թռցնելը կապվում են Ջրհեղեղի, Նոյյան
աղավնու հետ եւ այլն:
Այսօր Հայ Առաքելական Եկեղեցին տոնում է Վարդավառը Զատկից 98 օր հետո: Տոնը շարժական է, ունի 35 օրերի շարժականություն. այն կարող է տոնվել հունիսի 28-ից մինչեւ օգոստոսի 1-ը:
Ազգագրագետները տոնի հետ
կապված մի շարք այլ ավանդույթներ էլ են վկայում, ինչպես, օրինակ, աղջկա տան
կտուրին աղավնի թռցնելը, զոհաբերություններ անելը եւ այլն: Շատ ավանդույթներ այսօր
իսպառ մոռացվել են, ինչպես մոռացվել այլ բուն հայկական տոների հետ կապված
ավանդույթներ եւս: Այսօր Վարդավառը միմյանց ջրելու ու զվարճանալու օր է:
Комментариев нет:
Отправить комментарий