20-րդ դարի արվեստի ակնառու ներկայացուցիչ Վիկտոր Վազարելին ծնվել է 1906թ. Հունգարիայի Պեչ քաղաքում եւ մեծացել է
Բուդապեշտում: 1925-ին ընդունվել է Բուդապեշտի համալսարանի բժշկական գիտությունների բաժինը:
1930 թվականին ամուսնացել է իր համակուրսեցի Կլարա Սպինների հետ: Համատեղ կյանքում նրանք
երկու որդի են ունեցել, Անդրեն եւ Ժան-Պիերը: Բուդապեշտում նա աշխատել է պոստերների
ձեւավորման ընկերությունում: 1930-ականներին Վազարելին դարձավ գրաֆիկական դիզայներ
եւ հենց այս ժամանակաշրջանում էլ սկսեց իրար հետեւից շատ օրգանիկ պատկերներ պատկերել:
1930թ. Վազարելին թողնում է Բուդապեշտն ու տեղափոխվում է Փարիզ: Այստեղ նա շարունակում է աշխատել որպես գրաֆիկական
արվեստագետ եւ ստեղծագործող խորհրդական գովազդային գործակություններում: Այս
ժամանակամիջոցում նա արդեն սկսում էր մտածել, որ բավական է աշխատել այլ
արվեստագետների հետ եւ սկսում է մտածել սեփական մոդելավորման ինստիտուտը բացելու
մասին:
Երկրորդ Համաշխարհային պատերազմից հետո
նա ստուդիա է բացում Արկուեիլում, Փարիզից
10 կմ հեռավորության արվարձանում: 1961-ից վերջնականապես հաստատվում է
Աննեթ-սըր-Մարնեում:
Վազարելին ստեղծել է արվեստ, որը
հիմնականում կենտրոնացած է օպտիկական պատրանքի շուրջը:
Երեք տասնամյակների ընթացքում
Վազարելին զարգացրեց երկրաչափական աբստարկ արվեստի իր տեսակը եւ աշխատեց տարբեր
նյութերի հետ` օգտագործելով մինիմալ թվով ձեւեր ու գույներ:
1929-1944 : Համարվում են նրա վաղ գրաֆիկական շրջանը: Այս շրջանի հայտնի գործերից են
«Զեբրաները», «Շախմատի տախտակը» եւ «Աղջիկ-հզորությունը»:
1944-1947: Սխալ ուղու վրա: Այս ժամանակաշրջանում նա
փորձարկել է կուբիզմը, ֆուտուրիզմը, էքսպրեսիոնիմը, սյուրռեալիզմը եւ չի զարգացրել
սեփական ոճը: Այնուհետեւ նա ասել է, որ սա սխալ ուղի է եղել: «Ինքնանկար»-ն ու «Կույր մարդ»-ը համարվում են
այս ժամանաշրջանի գործեր:
1947-1951: Երկրաչափական աբստրակտ արվեստի զարգացման
շրջան: Վերջապես, Վազարելին գտնում է իր ոճը: Աշխատանքներում ի հայտ են գալիս
երկրաչափական պատկերները: Սկսած 1948-ից Վազարելին իր ամառային ամիսներն
անցկացնում է Գորդեսում: Այստեղի քառակուսի տները առաջնորդում են նրան մի
կոմպոզիցիոն խմբի, որը հետագայում կոչվում է «Բյուրեղ»:
1951-1955: Կինետիկ պատկերներ, սեւ-սպիտակ գրաֆիկներ: Գորդեսից
հետո նա զարգացնում է իր կինեմատիկ պատկերները:
1955-1965: Փոփոխություններ եւ շարունակական արվեստ: Նա
սկսեց աշխատել խիստ որոշակի գույների ու ձեւերի հետ /երեք կարմիր, երեք կանաչ,
երեք կապույտ, երկու մանուշակագույն, երկու դեղին, սեւ, սպիտակ, մոխրագույն. երեք
շրջան, երկու քառակուսի, երկու ռոմբաձեւ, վեց էլիպսներ/, որոնք նա հետագայում
ընդարձակեց եւ թվագրեց: Այս պլաստիկ այբուբենն օգտագործելով` նա սկսեց
շարունակական արվեստ, ձեւերի եւ գույների մի անվերջ փոփոխականության շրջան:
1965: Զարգացնելով արդեն ստեղծած ձեւերը` Վազարելին ստեղծում
է օպտիկական պատրանքի հավերժ շարժունակություն:
1970-ին Վազարելին բացում
է իր առաջին թանգարանն ու ցուցադրում է իր 500-ից ավելի աշխատանքները: Երկրորդ մեծ կառույցը Վազարելի ֆոնդն էր
Աիքս-էն-Պրովանսում. սա մի թանգարան է, որը ձեւավորվել է հենց Վազարելիի կողմից:
Վազարելին մահացել է 1997-ին,
90-ամյա հասակում, Փարիզում:
Նրա աշխատանքները
ցուցադրվում են աշխարհի տարբեր վայրերում:
Օպտիկական արվեստի այս
վարպետին այսքան երկար ներկայացնելն ինքնանպատակ չէր: 2011 թվականի
սեպտեմբերից Գաֆէսճյան
արվեստի կենտրոնում բացվել է Վազարելիի
ցուցահանդեսը,
որտեղ ներկայացված են է 44 ստեղծագործություններ. դրանք
պատկանում են Ջերարդ Լ. Գաֆէսճեան հավաքածուին:
Ապրիլի 3-15-ը ներառյալ ցուցահանդեսի մուտքը («Արծիվ» սրահ) կլինի անվճար: Այնպես որ Երեւանում կա եզակի հնարավորություն`
ծանոթանալու այս յուրօրինակ արվեստին: Ինքս այսօր այցելել եմ ու տպավորված եմ:
Комментариев нет:
Отправить комментарий