пятница, 15 марта 2013 г.

Լեոնիդ Ենգիբարյան. նրա հերոսը մարդն էր


Թատրոնը պահի արվեստ էԴերասանն իր ողջ վարպետությունըիր ասելիքըիր նյարդն ու հույզը հանդիսատեսին փոխանցելու մի հնարավորություն ունի միայնայստեղ եւ հիմաԴերասանի կերտած դերերըբեմում նրա ապրած կյանքը ձեւավորում են այն կարծիքը նրա մասինորը մնում է սերունդների հիշողության մեջԱյստեղ մեծագույն դերը վստահված է թատերաքննադատներինովքեր էլ հենց դառնում են կապը ներկայացման ու ժամանակի միջեւ:

Լեոնիդ Ենգիբարյանի մասին մեզ դատելու ու պատկերացում կազմելու հնարավորություն են տալիս ոչ միայն նրա մասնակցությամբ ֆիլմերը («Ճանապարհ դեպի կրկես»«ԾանոթացեքԼեոնիդ Ենգիբարյան», «Լեոնիդ 2») , կրկեսային համարներից եղած քիչ թե շատ նկարահանումներըայլ նաև նրա թողած գրական ժառանգությունըՀենց վերջինն էլ լավագույնս ամբողջացնում է Ենգիբարյանի կերպարըսերունդներին տալով թախծոտ ծաղրածուի էությունը:

Դժվար է գրել այս ծաղրածուի մասինով մի աշուն էր կրում իր սրտումԴժվար էքանի որ շատ է խոսվելշատ է ասվելԴժվար էբայց եւ անհրաժեշտզգացմունքների պակասորդի ու զգայականի երաշտի այս ժամանակներում էլ ո±ւմ խոսքն է պետքեթե ոչ նրաէլ ո±վ կարող էր ասելծովը մամռակալեց ու գետերը ցամաքեցինտեսթե ինչ արեցիրերբ դադարեցիր սիրել ինձ։

Լեոնիդ Ենգիբարյանը ծնվել է 1935 թվականի մարտի 15-ինՄոսկվայումՀայրըԳեւորգըազգությամբ հայ էրմասնագիտությամբխոհարարՄայրըԱնտոնինանլեհուհի էրԻր ծագման մասին նա գրել է«Թուրքերի կազմակերպած կոտորածների ժամանակ Ենգիբարյանների մեծ ընտանիքից միայն իմ Գևորգ հայրն է կենդանի մնացել։ Հայաստանում երկու որդի ունենալուց հետո եկել է Մոսկվա և ամուսնացել իմ մոր՝ լեհուհի Անտոնինայի հետ։ Ուրեմն ես Գևորգի կրտսեր որդին եմԱնտոնինայի՝ միակը։ Ավագ եղբայրներս՝ Միքայելն ու Հրաչյան (Ղափլանյան), շատ լուրջ մարդիկ են։ ՀրաչյանօրինակՍՍՀՄ ժողովրդական արտիստ էԵրևանի դրամատիկական թատրոնի գլխավոր ռեժիսորը ևնույնիսկՀայկական թատերական ընկերության նախագահը»:

Ենգիբարյանի որոշումընվիրվել բեմինմիանգամից չի կայացվելԱվարտելով դպրոցընա ընդունվել է ձկնային տնտեսության ինստիտուտԱյնուհետկտրուկ փոխելով մասնագիտությունընույն տարում ընդունվել է ֆիզկուլտուրայի ինստիտուտԱյս ոլորտում նա հաջողության է հասելդառնալով պրոֆեսիոնալ բռնցքամարտիկ:

1955-ին 20-ամյա Լեոնիդն ընդունվում է Կրկեսային արվեստի պետական ուսումնարանում հենց նույն տարին բացված կլոունադայի բաժին: 1959-ին տեղափոխվում է Երեւան է: 1956-ից սկսել է նկարահանվել ֆիլմերում:

Առաջին հայացքից ոչ արտահայտիչ արտաքինովառանձնապես ոչ գեղեցկադեմ այս երիտասարդը կարողանում էր գրավել մարդկանց սրտերն ու ստիպել նրանց լիաթոք ծիծաղելՈ՞րն էր գաղտնիքըա՞յնոր նա շնորհալի ու տաղանդավոր էրա՞յնոր կարողանում էր բեմի վրա անել այնպիսի բաներոր չեն կարող ուրիշներըԻսկ մի՞թե միայն լիաթոք ծիծաղեցնելու համար նրան այսքան երկար կհիշեինՈ°չՊատասխանը շատ ավելի պարզ էև տվել է հենց ինքըԵնգիբարյանըիր վերջին հարցազրույցի ընթացքում«Բանն այն էոր երբ ստեղծում էի իմ ծաղրածուական կերպարըինձ հաջողվեց նրան օժտել մարդկային հատկություններով՝ ի տարբերություն մեր տեսած ծաղրածուական դիմակներից շատերի։ Շատերի ասելով ի նկատի չունեմ ծաղրածուական լավագույն դիմակներըինչպիսին էինասենքԳրոկինը կամ Չապլինինը։ Սրանք մարդկային բնավորություն ունեցող դիմակներ էին։ Իսկ ծաղրածուների կաղապարային դիմակներում բացակայում է մարդկային բնավորությունըհետևաբարնաև թախիծը։ 

Նման դիմակներում կա միայն հերթապահ ծիծաղլավատեսություն՝ ամեն դեպքում։ Այս պարագայում հետևաբարչկա մարդը։ Իմ հերոսը մարդն է։ Այդ պատճառով ծիծաղում էտառապումթախծում և իրեն պատասխանատու զգում շուրջը կատարվող ամեն ինչի համար»:
Ենգիբարյանն իր գործն էր համարում ծիծաղեցնել դահլիճում ներկա բոլոր մարդկանցեւ եթե նրանցից թեկուզ մեկը չէր ծիծաղումինքն իր աշխատանքը թերի էր համարում ու կեղեքում ինքն իրեն«Եթե դուք չեք ծիծաղել ինձ նայելիսապա ես կվերադառնամ կրկեսոր ծիծաղեցնեմ ձեզ։ Պետք է ծիծաղել։ Ծաղրածուն պիտի ծիծաղեցնի։ Ծիծաղը պարտադիր է»:

Լավագույնս իմանալովթե ինչ պետք է անի ծաղրածուն եւ որն է նրա գործըԵնգիբարյանը 1964 թվականին Պրահայում ծաղրածուների միջազգային մրցույթում արժանանում է առաջին մրցանակիԷԲասի անվան գավաթին։




1971-ին Ենգիբարյանը թողնում է «Սոյուզգոսցիրկը»Կրկեսը թողնելու պատճառն այն էրոր Ենգիբարյանի գործընկեր Բելովին չեն թույլատրում իր հետ մեկնել հյուրախաղերի:
Իր մահից ընդամենը մեկ շաբաթ առաջ, 1972 թվհուլիսի 17-ին պատասխանելով «Յունոստ» ռադիոկայանի խմբագիր ԴՆազինի այն հարցինթե ինչու նա թողեց կրկեսըԼեոնիդը պատասխանել է.
«Այդ հարցը շատերից եմ լսում և հաճախ։ Ինչո՞ւ թողեցի կրկեսը։ Բանն այն էոր մենք ստեղծեցինք մեր թատրոնըիսկ դակրկեսը գոնե որոշ ժամանակով թողնելու բավական հիմնավոր պատճառ է։ «Մենք» ասելով առաջին հերթին նկատի ունեմ ռեժիսոր Յուրի Բելովին։ Չնայած իր երիտասարդ լինելուն (նա ընդամենը երեք տարով է ինձնից մեծ), Բելովը հենց այն ուսուցիչն էորը 1959 թվականին ինձ տվեց կրկեսային ուսումնարանի ավարտական վկայական։ Նա միակ ռեժիսորն է (չհաշված կինոռեժիսորներին), ում հետ երբևէ աշխատել եմ։ Նա իմ ընկերն է և արդեն տասնհինգ տարի գիտենք իրար։ Հիմա Բելովը մեր թատրոնի գեղարվեստական ղեկավարն է և միակ ու մշտական բեմադրող ռեժիսորը։ Հաջորդը կրկեսային ուսումնարանի շրջանավարտ Տատյանա Սադոֆևան է՝ Բելովի կինը։ Սա այն եզակի դեպքերից էերբ ռեժիսորի կինը իսկապես լավ դերասանուհի է։ Մեր թատրոնի բացումով ես նոր խաղընկեր գտա՝ Ալեքսանդր Լիին։ Լիս փորձված դերասան էփայլուն երաժիշտիսկ մեր թատրոնում նոր որակներ հայտնաբերեց իր մեջինչպես ասում են՝ «գտավ ինքն իրեն»։ «Մենք» ասելով նկատի ունեմ նաև թատրոնի գործիքային խումբը և կուլիսների ետևի մարդկանցորոնց մենք սիրում ու հարգում ենքորոնք մեզ շատ են պետք»։
Մեծ ծաղրածուն ապրում էր իր հերոսի նմանսիրում էր մարդկանց, բաժանում էր նրանց իր բաժին ծաղիկներըլույսն ու սերը ումնում միայնակ ու թախծոտ:
«Սրճարանը դատարկվում էԱթոռները դասավորում ենխոհանոցից լսվում է ամանեղենի չխկչխկոցըՄնում ենք միայն եսդու և թախիծըՆերի՛ր ինձԵս գիտեմդու ուզում էիրոր մենք այսօր երկուսով լինենքբայց թախիծս ինձ հետ էԴու արդեն բարկանում եսդու պիտի շտապ զանգահարեսՀասկանում եմ՝ անհետաձգելի է:

Սրճարանը դատարկվում է:
Աթոռները դասավորում ենխոհանոցից լսվում է ամանեղենի չխկչխկոցը:
Մենք երկուսով ենք՝ ես և դու՝ իմ թախիծ…»:

Ինչպես Ենգիբարյանն է հիշում իր հուշերում «մայրն իրեն ծնեց կոպիտ ու ծիծաղելի դեմքովբայց 
մանկության օրերին չսովորեցրեց դաժան լինել ստորության հանդիպելիս։ Սովորեցրեց միայն մթնշաղով տարվել։ Խեղճ ու անզոր կին»։

Այնուամենայնիվլավատես Ենգիբարյանն իրեն երջանիկ մարդ է համարել ու կարծել էոր իր բոլոր երազանքներն իրականացել ենԻնքն իր մասին գրել է«Ես երջանիկ մարդ եմ։ Իմ բոլոր ցանկություններըվաղ թե ուշկատարվել են։ Արդեն երեսունհինգ տարի ապրում եմ երկրի վրաորոնցից ընդամենը տասնհինգն է աշխատանքային։ Այդ ընթացքում մասնակցել եմ ավելի քան վեց հազար ներկայացման։ Սրանց կարելի է գումարել հեռուստատեսային ելույթներսկինոդերերսավելի քան երկու հարյուր մանրապատում ու նովել։
Ստացել եմ վեց հազար նամակկարդացել եմ երեք հազարից ավելի գիրքամեն օր խոսել եմ կրկեսի ու մնջախաղի մասին։
Այս թվաբանությունը կարող եմ ավելի ձգելավելացնելով խմածս 30000 բաժակ լիմոնադը։ Ո՞ւմ է պետք իմ թվաբանությունը։ Երևի ոչ մեկին։ Բայց ինձ պետք է հիշել վեց հազար ելույթներիցս գոնե երկուսըառաջին ելույթս Մոսկվայի կրկեսում և Պրագայի՝ 1964 թվականի ելույթսորն ինձ բերեց ծաղրածուների միջազգային մրցույթի մեծ մրցանակը։ Գործիս բերումով եղել եմ հարյուրավոր քաղաքներումհանդիպել հարյուրավոր անվանի մարդկանց։ Նվաստացած եմ զգացել միայն հյուրախաղերով Երևան եկած իմ հայրենակից Շարլ Ազնավուրի առաջ։ Ֆրանսիայում ծնված Ազնավուրն ինձ հետ խոսում էր մայրենի լեզվովիսկ ես ամոթից լռում էիորովհետև հայերեն հազիվ հարյուր բառ գիտեմ։ Հետո ստիպված անգլերենի անցանքոր կարողանանք բացատրվել»:

ԼԵնգիբարյանը երբևէ չի հրաժարվել իր ազգությունիցես հայ եմ,-ասել է նա, - դեպքերի բերումով ծնվել եմ Մոսկվայում։ Մոսկվայի իր բնակարանում էլ մահացել է 1972-ինընդամենը 37 տարեկան հասակում:
1972թ-ին Երեւանում ստեղծվել է Ենգիբարյանի անվան մանկական կրկես-ստուդիան (հիմնադիր եւ ղեկավար՝ Սոս Պետրոսյան):

Թամարա Գրիգորյան

Комментариев нет:

Отправить комментарий